8D ile Problem Çözme
8D ile Problem Çözme
- Ford tarafından geliştirilen 8D ile problem çözme yaklaşımı 1987 yılında Takım Odaklı Problem Çözme olarak tanımlanmıştır.
- 8D (8 Disiplin), problem çözme, bir organizasyonun karşılaştığı ciddi sorunları sistemli bir şekilde ele almak ve çözmek için kullanılan bir problem çözme metodolojisidir.
- 8D problem çözme metodu, sorunların etkili bir şekilde ele alınması, sürekli iyileştirme kültürünün oluşturulması ve organizasyonel öğrenmeyi teşvik etme açısından güçlü bir araçtır.
- 8D metodolojisinin adı, sekiz adım içerdiğinden gelir.
- Her adım, sorunun tespitinden çözülmesine kadar olan süreçte belirli bir disiplini temsil eder.
8D ile Problem Çözme İlerleme Adımları
Adım 0 - Hazırlık
Oluşan problemlere karşı 8D sürecinin başlatma gereği olup olmadığına karar verilen aşamadır.
Özellikle kök nedeni bilinmeyen sorunların çözümleri için 8D ekipleri oluşturulması kararı bu aşamada verilir.
Adım 1 – Ekibin Oluşturulması
İyi bir ekip 4– 7 kişiden oluşur.
Problemin türüne göre farklı yetkinlik ve deneyime sahip kişlerden oluşan bir ekip oluşturulmalıdır.
Ekip olarak çalışmak ve bilgileri paylaşmak farklı fikirlerin ortaya çıkmasına neden olur.
Adım 2 – Problemin Tanımlanması
Problemin tanımı açık ve objektif olarak yapılır.
Bu adımda olası çözümlerden bahsetmekten kaçınılır.
Pareto analizi ile odaklanılacak konular belirlenir.
Adım 3 – Geçici Önlemler
Bu aşamada hızlı bir şekilde geçici önlemler alınarak oluşan problemlerin müşterileri en az şekilde etkilemesi sağlanmaktadır.
Acil tepki faaliyetleri bu aşamada oluşturulmalıdır.
Yerini 6. adımda kalıcı önlemlere bırakır.
Adım 4 – Kök Nedenlerin Belirlenmesi
Problemin kök sebebini bulunması için detaylı proses analizi yapılır.
Kullanılacak analiz yöntemi ekip tarafından belirlenir.
Adım 5 – Kalıcı Önlemler
Problemi ortadan kaldıracağına inandığımız aksiyonların uygulanması.
Yeni bir uygulama öncesinde çeşitli gözlemler, deneyler, testler ve ölçümler yapılması.
Sonuçların takibi ve gerekirse geçici tedbirlerin uygulanması.
Sonuçlara göre kalıcı tedbirlerin alınması.
Adım 6 – Sonuçların Doğrulanması
Problemler kök neden seviyesinde izole edilerek çözülmüştür.
İyileştirme sonucu yıllık kazanç hesaplanır.
Kazancın hesaplanması için kazançmetre tablosu oluşturulur ve yönetim onayı ile kullanılır.
Adım 7 – Standartlaştırma ve Yaygınlaştırma
Yapılan iyileştirmelerin kalıcı olması için standartlar oluşturulur.
Tek Nokta Dersi hazırlanır.
Prosedür ve talimatlar güncellenir.
Kontrol Listeleri güncellenir.
Poka Yoke oluşturulur.
Sürecin sahiplerine eğitim verilir.
Adım 8 – Ekibin Takdir Edilmesi
8D ekibinin elde ettiği sonuç, kurumsal hafıza oluşturmak ve yeni iyileştirme çalışmalarına katkı sağlamak için kayıt altına alınır.
Başarının duyurulması için saha sunumları ile herkes ile paylaşılır.
Yapılan iyileştirmenin kalıcı olduğundan emin olmak için bir süre takip edilir.
Kategori: | Operasyonel Mükemmellik Danışmanlığı |