Şirketlerin Satışa Hazırlanması ve Sürecin Yönetimi
Programın Amacı
- Şirket satışlarının ve birleşmelerinin çeşitli nedenleri bulunmaktadır.
- Çoğu iş insanı belli bir büyüklüğe getirdikleri şirketlerini çeşitli modellerle satarak koydukları sermayelerini cazip bir getiriyle nakde dönmeyi düşünebilmektedir.
- Yanı sıra, finansal zorluklar, rekabet yapısı, pazar yapılanması ve benzeri ihtiyaçlar veya rakiplerden, sermaye şirketlerinden, pazara girmek isteyen yeni oyunculardan gelen teklifler satış fırsatlarının değerlendirilmesine neden olmaktadır.
- Hangi motivasyon ile olursa olsun satış sürecinin belli bir yapısal ön hazırlığı gerektirmektedir.
- Bu yapısal ön hazırlığın iyi ve doğru kurgulanması, planlanması ve yönetilmesi, satıştan beklenen finansal hedeflere ulaşma şansını ve başarı olasılığını arttırmaktadır.
Program Kapsamı
Satış Stratejisinin Arkasındaki Motivasyonların Tespiti ve Doğruluğunun Testi
- Emekli olarak işten çekilme arzusu
- İşi devredecek yeni kuşak olmaması
- Yönetimsel ve finansal sıkıntılar
- Rekabet gücünün yetersizliği
- Büyüme için sermaye yetersizliği
- Çeşitlendirme ve farklılaştırma için yetersizlik
- Yetersiz ve uygun olmayan dağıtım yapısı
- Kişisel garantileri veya kişisel yükümlülükleri ortadan kaldırmak
- Ortaklar arasındaki çatışma
- Anahtar yönetici ve/veya müşterilerin kaybı
- Yeni bir iş koluna geçme arzusu
Satış kararının; Zamanlamasının ve doğruluğunun mevcut lokal ve global endüstriyel, sektörel ve ekonomik konjonktür açısından değerlendirilmesi
- Endüstriyel trendler
- Teknolojik trendler
- Sektörel trendler
- Pazar ve müşteri eğilimleri
- Kısa ve orta vadeli ekonomik tahmin ve görünümler
- Finansal ve yapısal objektifler
Satış sürecinin yönetimini, icrasını yapacak ve teklif mektubunu (offering memorandum) hazırlayacak ekibin oluşturulması, rollerin belirlenmesi ve yetkilendirilmesi
- İç kaynaklar; Yönetim ve/veya İcra Kurulu üyeleri, üst yönetim ve uzmanlar
- Dış kaynaklar; Danışmanlar, aracı kurumlar vb.
Satış sürecinin yol haritasının ve zaman çizelgesinin hazırlanması
- Aşamalar
- Sorumluları
- Hedef tarihler
Satış öncesi resmi durum tespitinin yapılması (pre-sales due diligence)
- Mali denetim
- Finansal performans analizi
- Satış sırasında potansiyel alıcı tarafından gündeme getirilebilecek olası problemlerin tespit, tahmin ve çözümlenmesi
- Çalışanlarla ilgili sorumluluklar- özlük hakları, emeklilik fonları, sendikal yapılanma vb.
- Satış, bayilik, dağıtım kanalları, satın alma kontratları ve diğer bağlayıcı yükümlülük
- Haklar, tesciller, ticari markalar, lisanslar
- Devam eden davalar ve üçüncü şahıslar tarafından yapılan talep ve iddialar
- Resmi otoriteler ve ilgili mevzuat açısından satışın ön değerlendirmesi
- Yasal durum tespit çalışmasının çıktılarına göre gerekli düzeltici ve önleyici aksiyonların planlanması ve uygulanması
Şirketin değerinin belirlenmesi
- Aktif bazlı değerleme
- Piyasa bazlı değerleme
- Gelir bazlı değerleme
Olası satış modelinin unsurlarının belirlenmesi
- Hisse satışı
- Aktifler
- Ticari alacaklar
- Stoklar
- Sabit kıymetler
- Pasifler
- Bilanço dışı hak ve yükümlülükler
- Satış/distribütörlük / franchise anlaşmaları
- İsim/marka hakları vb.
Yapılan ön resmi durum tespiti, şirket değerlemesi ve olası satış modellerinin belirlenmesi çalışmalarının ışığında, satış için teklif mektubunun (offering memorandum) hazırlanması
- Şirkete genel bakış
- Anahtar ürün ve hizmetlerin tanıtımı
- Yönetim ekibinin ve organizasyonel yapının tanıtılması
- Olası hedef alıcı türlerine göre ( rakip, stratejik alıcı, sermaye şirketi vb.) satış sonucunda oluşabilecek avantaj ve dezavantajların karşılaştırılması
- Şirketin finansal performansının özetlenmesi
- Anahtar müşteri ilişkilerinin tanımlanması
- Sahip olunan hak, lisans, ticari marka vb. gibi maddi olmayan aktiflerin tanımlanması
- Satış fiyat hedefi ve tahsilat metodu
- Ek doküman ve raporlar
Satış için pazarlama stratejisinin belirlenmesi
- Nitelikleri uygun olan potansiyel alıcılarla direkt temas
- Üçüncü parti aracıların ve finansal kurumların kullanılması
Satışa ilgi duyan potansiyel alıcılarla gizlilik anlaşması imzalayarak görüşmelere başlanması ve sürecin yönetilerek sonlandırılması
Kategori: | Kurumsal Gelişim Danışmanlığı |